Hoppa till innehåll

Information till asylsökande efter asylsamtalet 

Migrationsverket kan be dig om tilläggsutredningar efter asylsamtalet – lämna in ditt svar inom tidsfristen

Efter asylsamtalet fortsätter Migrationsverket att behandla din ansökan. Om vi behöver tilläggsuppgifter från dig kan vi skicka dig en begäran om tilläggsutredning, låta göra en språkanalys eller kalla dig till ett nytt hörande.

Tilläggsutredningar

Om vi behöver skriftliga tilläggsuppgifter från dig, skickar vi dig en begäran om tilläggsutredning per brev. Vi uppger i brevet när ditt svar senast ska vara framme hos Migrationsverket. 

Svara på begäran om tilläggsutredning inom den utsatta tiden. Du ansvarar själv för att ditt svar kommer fram till Migrationsverket senast den dag då tidsfristen löper ut. Migrationsverket kan fatta ett beslut på din ansökan även om du inte svarar på begäran om tilläggsutredning. 

Om du har ett rättsligt biträde, kan han eller hon också lämna in ditt svar till Migrationsverket. Prata med ditt biträde om saken.  

Nytt hörande

Om vi kallar dig till ett nytt hörande, delger förläggningen dig kallelsen. Vi anger i kallelsen varför vi vill höra dig på nytt.

Läs kallelsen och anvisningarna i den noga före hörandet.

Kom i tid till hörandet. Du kan inte skjuta upp hörandet utan vägande skäl. Om du låter bli att delta i hörandet utan vägande skäl, kan vi fatta ett beslut på din ansökan utan ett nytt hörande.

Du kan också lämna in tilläggsutredningar på eget initiativ efter asylsamtalet

Om din situation förändras eller du skaffar annan tilläggsutredning för din ansökan, kan du lämna in tilläggsutredningar till Migrationsverket efter asylsamtalet. Du kan till exempel lämna in ett läkarintyg eller dina identitetshandlingar, om du inte har lämnat in dem till Migrationsverket tidigare. Lämna in utredningen genast när det är möjligt. Om du har ett rättsligt biträde, prata med honom eller henne om saken. 

Om din adress, ditt telefonnummer eller din e-postadress förändras medan din ansökan behandlas, meddela ändringarna genast till din egen förläggning. 

Så här lämnar du in tilläggsutredningar för din asylansökan

Skicka tilläggsutredningen per e-post eller per brev. Du kan även lämna in tilläggsutredningen vid något av våra serviceställen. Anteckna i utredningen ditt kundnummer och diarienummer. Du hittar kundnumret och diarienumret till exempel uppe till höger på protokollet över asylsamtalet eller på begäran om tilläggsutredning.  

Om vi har bett dig att lämna in handlingarna i original till Migrationsverket, lönar det sig att skicka dem som rekommenderat brev. Du kan fråga din förläggning eller ditt rättsliga biträde om hur du skickar ett rekommenderat brev. Om du så vill kan du också lämna in originalhandlingarna vid ett av våra serviceställen. 

E-post

Skicka tilläggsutredningen per e-post till adressen migri@migri.fi. När du skickar oss e-post, använd Migrationsverkets Securemail-tjänst (securemail.migri.fi). Securemail-tjänsten krypterar ditt meddelande. Vi kan inte öppna meddelanden som har krypterats med andra tjänster än Migrationsverkets Securemail-tjänst. Anvisningar om hur man använder Securemail-tjänsten finns på sidan Kontaktuppgifter.

Postadress

Om du skickar tilläggsutredningar per brev, skicka brevet till adressen Migrationsverket, PB 10, 00086 Helsingfors. 

Du kan även lämna in ditt svar vid ett av våra serviceställen 

Du behöver varken boka tid eller ta ett könummer för att lämna in handlingar. Lämna din tilläggsutredning i kuvert i postlådan vid servicestället. Serviceställenas öppettider och kontaktuppgifter hittar du på sidan Serviceställen

Assisterad frivillig återresa

Om du vill återvända till ditt hemland eller till ett land där du har uppehållsrätt, kan du ansöka om stöd för frivillig återresa. Stödet beviljas om vissa villkor uppfylls. Vi kontrollerar om du uppfyller villkoren när du ansöker om stödet. Om du vill ansöka om assisterad frivillig återresa, kontakta personalen vid din förläggning. Förläggningen hjälper dig att lämna in en ansökan om assisterad frivillig återresa och fattar beslut på din ansökan.  

Assisterad frivillig återresa innebär att du får stöd och hjälp för att återvända till ditt hemland, om

  • du har fått ett negativt beslut på din asylansökan
  • du vill återkalla din asylansökan
  • din status som person som beviljats internationellt skydd har upphört eller 
  • du är offer för människohandel.

Man kan få olika slags stöd för återresan

Stödet för assisterad frivillig återresa omfattar researrangemangen, hjälp på flygplatsen och ett eventuellt ekonomiskt bidrag som betalas efter din återresa av en organisation som är verksam i ditt hemland. Internationella organisationen för migration (IOM) ansvarar för researrangemangen för assisterad frivillig återresa. IOM hjälper dig vid behov att skaffa ett resedokument på ditt lands ambassad och registrera dina barn som är födda i Finland som medborgare i återvändandelandet. Om du har hälsoproblem beaktar IOM dem vid arrangemangen för din återresa. 

I beslutet på din ansökan om assisterad frivillig återresa finns information om hurdant bidrag du kan få. Bidraget beviljas i första hand i form av förnödenheter. Med förnödenheter avses olika tjänster eller artiklar som till exempel hjälper dig att starta ett företag, utbilda dig, avlägga studier eller betala dina boendeutgifter eller hälso- och sjukvårdsutgifter.  

En förutsättning för assisterad frivillig återresa är att du flyttar från Finland frivilligt. Du måste återkalla alla dina anhängiga ansökningar och besvär som gäller asyl, uppehållstillstånd eller främlingspass.

Om du vill ha mer information om frivillig återresa, kontakta din egen förläggning eller Migrationsverket

Om du bor på en förläggning, kontakta förläggningens personal. Om du bor på en förläggning, kontakta Migrationsverket 

Läs mer: Frivillig återresa

Andra uppehållstillstånd 

Information om andra uppehållstillstånd och grunderna för dem hittar du på följande sidor:

Ansökningarna är avgiftsbelagda.